Návrh


 

Chtěl bych začít s místem, se kterým pracujeme. Místo se nachází ve čtvrti Holešovice, u stejnojmenného nádraží, u východu ze stanice metra. Místo leží mezi plnými pěšími cestami a rušnou silnicí. Na místě se často scházejí nepříliš příjemní lidé.










Jaké emoce Toto místo vyvolává? Je to pustina, nic tam není. Místo bylo zapomenuto, když byla postavena budova nádraží. A to je pro mě velmi známé, v mém rodném městě je spousta takových míst. Taková je specifičnost architektury té doby. Na tomto místě je jasně patrný geometrický charakter, ale protože bylo dlouho zapomenuto - tato geometrie se mění v chaos. Hlavním problémem místa je nedostatek funkce. Bez ní je to zbytečné.






Když už mluvíme dopředu, ve svém prvním návrhu jsem zapomněl na hlavní cíl - přidat funkci na místo. Byl jsem fascinován vytvářením formy. Opravdu se mi líbilo, jak je na tomto místě uspořádán směr pohledu. Toto místo je slepá ulička a vypadá jako nějaký malý roh, kde se můžete schovat. A samozřejmě do jisté míry ano, ale lze toto místo vidět ze všech stran, a to jak ze strany ulice (tam obecně pozorujeme shora), tak z vnitřní strany budovy.



Začal jsem tedy hledat způsoby, jak nasměrovat tyto směry pohledů, uspořádat je, a tím přilákat lidi.



Inspiroval jsem se Mies Van der Rohe Pavilion v Barceloně a Todao Ando. Líbí se mi, jak jednoduché tvary a roviny vytvářejí prostory.





Jak jsem napsal, hlavní chybou je nedostatek konkrétní funkce tohoto prostoru. Přišel jsem s pavilonem, který odpovídá duchu místa, ale nijak to nemění. Vytvořil jsem další NeMisto.







Jak to vyřešit? Lidé chodí poblíž místa, ale ne v něm. Musíme je přilákat! Můžeme tam dát obchod nebo trh place, protože obchody jsou vždy umístěny tam, kde je mnoho lidí. A pro lidi jsou to body přitažlivosti nebo orientační body. Dále chci tyto lidi tam zadržet - vyberu si kavárnu. Skvělý důvod zůstat na tomto místě déle. A také přidáme scénu s pouličními hudebníky, protože hrají tam, kde je mnoho lidí, a zároveň tento efekt zesilují.






Pár slov o formě... Chtěl bych vytvořit prostor průchozí, a tím jej naplnit lidmi, stejně jako místo přitažlivosti. V mém plánu bylo odstranit okna, která směřují na naše místo, aby lidé mohli procházet těmito místy. Nechci, aby budova narušovala tok lidí, takže je podmíněně proudnicový a průchozí.



Co dál?

Komentáře

  1. Evgen, máš krásné ty barevné skicy s přilepenými dráty. Zkus takhle pojmout i tu celkovou axonometrii. A zapracuj na svém projektu od prezentace tam nevidím moc velký posun. Těšíme se!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Škola: první návrh

PechaKuchaLight

Koncept