Škola: první návrh

 Chci si od začátku rozepsat úplně a postupně své myšlenky.

Začnu zase tím, co je pro mě škola. Protože tento projekt je nasáklý svými osobními emocemi a zkušenostmi z vlastní školní výuky. Hlavní funkcí školy je pro mě socializace. Tady se děti učí komunikaci, je to nejdůležitější zkušenost v jejich životě. Chci vytvořit prostor pro komunikaci a pro výuku, vytvořit jednotný prostor pro všechny žáky. Nějaká kád´,  kde se děti při vzájemném kontaktu něco naučí. Nechci mít tyto standardní rozdělení podle tříd (alespoň z hlediska architektury). Chce se vytvořit multifunkční prostor pro všeobecné vzdělávání. Je důležité, aby se lidé spojili, mluvili a vyměňovali si znalosti a zkušenosti uvnitř školy. Do jisté míry to vypadá jako nové kavárny nebo veřejné bibliotéky, kde se lidé společně učí, nicméně můj prostor je více zaměřen na učení.






Hned jsem myslel na univerzální třídy, které jsou ve volném čase zcela otevřené všem. Tím dávám šanci žákům z různých tříd, aby se spojili, vyměnili si nové poznatky atd. Začal jsem přemýšlet o modulární mřížce, kde uspořádám své otevřené třídy. Tím vytvoříme strukturu školy, kam již vložím ostatní prostory. Tento přístup je však špatný, protože třídy o zbývajících prostorech jsou stále od sebe oddělené, což mi nevyhovuje. Musel jsem hledat jiný přístup...



V ateliéru 21.03. mluvili jsme o archetypech, kde jsme dostali za úkol vybrat vhodný architektonický archetyp pro náš pozemek. Tento úkol jsem pro sebe chápal jako jakési hledání správného tvaru pro naše místo. Pro mě to byla jakási, ne úplně archetypální, střecha. Tato střecha však měla jasný horizontální směr. Tato forma mě vedla k myšlence pokusit se odstrčit formu. Přijít s originálním a vhodným tvarem, který by samozřejmě souvisel s funkcí (jinak to nejde).




Vzhledem k tomu, že máme nějaký nerovný pozemek, proč to nevyužít v tom, jak dělám své prostory uvnitř. Nyní mám určitou řadu objemů, kde jsou umístěny třídy, které nejsou od sebe odděleny stěnami (je to Sliding walls nebo se mi více líbí jen Závěsy). A na konci této série objemů máme určitý společný prostor. 






Chci vysvětlit koncept práce Otevřených tříd. V podstatě ztrácíme takovou architektonickou jednotku, jako je Typická třída. Chci si představit a ukázat, jak by mohla vypadat škola Bez tříd, což se samo o sobě jeví jako rozpor. Máme otevřený prostor, který se dělí výškou. Tento přístup bez Obvyklých stěn činí tento prostor mobilnějším a multitaskingovějším. Navíc tato metoda vytváří jakési rodinné pouto mezi studenty, čehož chci v ideálním případě dosáhnout.

Osvětlení. I pro mě je důležité téma. Z vlastní zkušenosti vím, že nedostatek světla, stejně jako jeho nadbytek, není ve škole dobré. Proto jsem udělal okna ve vyčnívající části stěny. Všechna tato okna směřují na sever, což dává velký proud nepřímého přirozeného světla.

Na závěr chci říci, že se velmi těším na komentáře, protože chápu, že koncept je diskutabilní, ale upřímně v něj věřím a chci ho zlepšit pomocí vašich otázek.





Komentáře

  1. milý žeňo, ještě se tedy v komentáři vrátím k tomuto příspěvku, který je výborně zpracovaný...
    pro mne je myšlenka otevřených tříd spíše strašidelná, představuji si, jak by to fungovalo třeba u nás na fakultě kde už máme dost co dělat s problémy s akustikou a ještě jsme pod neustálým drobnohledem kohokoliv, kdo jde okolo našich ateliérů...
    jak bude fungovat hodina češtiny, kde si žác připravují prezentace a učí se mluvit před ostatními, v kontextu matematiky, kde se bude psát test?
    jak k tomu přijdou lidé, kteří mají problém se soustředit?
    a co introverti?
    nestačilo by, že vše bude velmi transparentní, že se dají prosotry více či méně propojit, ale zachováme určitou intimitu?
    existuje i na druhém stupni, systém vzdělání unschooling, děti si jedou podle svého plánu, dělají co je zajímá, bylo by zajímavé zjistit v jakých učebnách to porbíhá...
    budu nad tím dál přemýšlet, napíšu dotaz na GPN, co si o tom myslí...
    š

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

PechaKuchaLight

Koncept